Friday, January 25, 2013

Anak Bongsu Mak Jah

Ha..., inilah dia buah hati pengarang jantung Mak Jah. Namanya Hans Macaw. Hans Macaw adalah spesis 'parrot' yang sangat jinak, cerdik dan pandai bercakap. Mak Jah gelar dia, Hans tapi hubby Mak Jah panggil dia 'Mat'. Hans baru berusia 4 bulan. Manjanya bukan main. Yang istimewanya Hans ni, dia akan menyahut bila dipanggil. Hans kalau nampak Mak Jah je dah pandai panggil 'mak'. Hans paling suka duduk di atas riba dan bahu Mak Jah. Bayangkan Mak Jah sanggup duduk berjam-jam dihadapan Hans dan kadang-kadang Mak Jah tolong bukakan kulit kuaci pada Hans dan suap ke mulutnya. Kesian pulak Mak Jah tengok dia terkial-kial nak bukak kulit kuaci. Adakah kasih sayang Mak Jah yang berlebihan ini akan merosakkan tabiat  Hans untuk berdikari. Lantaklah kan.. janji kami happy.


Ini pulak anak Mak Jah yang paling manja . Namanya Sun Conure. Ini pun dari jenis parrot jugak. Parrot dibahagikan kepada dua keluarga iatu paraket dan loriket. Sun Conure ni di dalam keluarga paraket. Dia paling suka jilat tangan Mak Jah. Mak Jah bela sepasang. Seekor nama Sun dan pasangannya Corn. Mereka suka sangat bermain-main dengan Mak Jah. Kekadang rasa macam drama Jepun pulak bila kami asyik lawan tunduk. Terhibur Mak Jah dibuatnya dengan  telatah lucu mereka. Tak sabar rasanya nak dapat cucu pulak lepas ni.


Ini pulak namanya Budgie. Mak Jah ada  dua pasang Budgie. Harga sepasang Budgie Mak Jah beli hanya RM 60.00. Mak Jah suka tengok keakraban burung ni dengan pasangan masing-masing. Mak Jah dah pandai nak bezakan antara budgie jantan ataupun betina. Kalau budgie jantan di atas hidung burung tu pasti berwarna biru. Sekarang ni setiap kali Mak Jah balik kerja, Mak Jah mesti luangkan masa dengan anak-anak bongsu ni dulu sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Burung-burung Mak Jah pulak akan berebut minta disuapkan kuaci ke mulut mereka.

Kenangan paling lucu sepanjang Mak Jah bela parrot ialah bila Mak Jah belajar 'wing clip' daripada adik Mak Jah. Konon-kononnya supaya burung tak boleh terbang tinggi dan jinak dengan tuannya. Baik punya belajar potong sayap dan bila nak cuba hasil 'wing clip' yang Mak Jah buat, punyalah tinggi burung cockatiel Mak Jah terbang terus masuk ke dalam hutan. Melopong kami dibuatnya. Mak Jah pujuk diri dan anggap burung tu bukan rezeki untuk Mak Jah.

Mak Jah sedang menantikan kedatangan Blue and Gold Macaw. Nak tengok macam mana rupanya. Sekejap Mak Jah tanya sahabat karib Mak Jah, Pak Cik Google.

Cantik kan... Inilah kekasih baru Mak Jah yang bakal muncul tak lama lagi. Hubby dah janji nak belikan untuk Mak Jah. So kita tunggu kemunculannya nanti.

No comments:

Post a Comment